Kaapstad, Zuid-Afrika

Dag 30: Around in Capetown

4 augustus 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vandaag is het eerste dagje echt in kaapstad, een dag eerder dan gepland dus we hebben tijd genoeg om rustig aan de stad en omgeving te verkennen. Helaas was het robbeneiland al helemaal volgeboekt voor de komende week en konden we dit dus niet meer plannen.. We besloten na het uitslapen en het ontbijtje een korte strand wandeling te maken over het naast het hotel gelegen strand. We kregen een beetje een nederlands gevoel, duinen met daarachter een zandstrand (die net wat witter was dan bij ons) een zee die door de golven land opgeduwd werd en natuurlijk het frisse windje. Na ons korte wandelingentje besloten we terug te gaan en naar het volgende hotel te rijden. We waren nu wel aan de vroege kant. Via de ringwegen kwamen we dichterbij het episch centrum van kaapstad waar de hectiek begon te groeien (zeker na alle rust van de afgelopen 4,5 week). Na 25 min rijden waren we bij het volgende hotel waar we al rijdend contact opname of we eventueel eerder al terecht konden. De hotelmedewerkster vertelde ons dat we de spullen daar alvast konden dumpen en na een uurtje onze kamer konden betreden.

We arriveerde bij het hotel, checkde in, legde onze spullen veilig binnen en vroegen nog wat informatie over hoe we het beste bij de stad konden komen. Het stijle wegentje wat we zojuist omhoog hadden gereden omlaag lopen en dan recht zo die gaat tot je bij de zee bent. Dan zou je het centrum redelijk gezien moeten hebben vertelde ze ons.

We liepen het stijle weggetje omlaag (wat we hellaas ook nog omhoog moesten lopen) en kwamen al snel wat restaurantjes tegen, onthouden want hier gaan we de komende avondjes eten! In een restaurantje op een hoekje gingen we wat lunchen. Tijdens de lunch zagen we hoe een (blank) meisje op straat bijna werd overvallen door twee (zwarte) jonge jongens. Ze wist zichzelf te verweren en liep snel door. Gelijk goed beeld van hoe de praktijken hier werken en wat je dus goed moet opletten waar je je spullen houdt.

Na de lunch liepen we door richting de zee en waren we eigenlijk een beetje teleurgesteld over hoe het er hier uitzag. We hadden verwacht en gehoopt een prachtig kaapstad aan te treffen. Maar in plaats daarvan werden we om de 100 meter achtervolgt door jonge (zwarte) bedelaartjes die ons smeekte om geld. Ze liepen direct achter ons aan zodra ze hoorde dat we niet-zuid-afrikaans spraken. Iritant.. maar acht.. Bij de zee liepen we richting een groot winkel centrum wat er verassend luxe uitzag, hier zaten ook de duurdere merken in verwerkt en een H&M waar ik (tot grote teleurstelling van bertjan) even naar binnen moest om een nieuwe spijkerbroek in te slaan (de andere was zo een beetje aan het overlijden).

Na het shopmomentje liepen we via wat stambeelden van zuid afrikaanse helden terug naar ons hotel. Na zo een 4 uur lopen waren we het enigszinds zat en blij dat we een douche konden nemen. Niet te lang, want gezien het water tekort in de stad mocht je max. 2 min per persoon douche. Helaas lukte de 2 ons niet en werd het 2,5 p.p..

We gingen vroeg avondeten in het eerste restaurantje die we aan onze rechterkant zagen: pizzariaaa. Na een voor mij heerlijke pizza vegetariana en een pasta met gehaktballen en rode saus voor bertjan liepen we het stijle weggetje weer op naar boven en genoten we nog even van het uitzicht vanaf het balkon.

Toen onze lichaampjes moe genoeg waren om te gaan slapen verplaatste we onszelf naar bedje.

Morgen gaan we onszelf nog even informeren over het paragliding en een route rijden langs kaap de goede hoop en het pinguins strand. :)

1. T.Nijhuis-Timmerman:
    10 september 2017
    Wat in het vat zit verzuurt niet. Eindelijk genieten van jullie laatste belevenissen.